High school

Jag tänkte att jag skulle skriva ett inlägg om mitt high school. Jag är nu inne på min fjärde skolvecka så jag är längre inte nervös inför skolan. Det är jätte lätt att hitta till mina lektioner och jag har fått en uppfattning om hur mina lärare är. Jag vet inte riktigt vart jag ska börja, men jag kan väl starta med att berätta mina klasser igen och vad jag tycker om dem;
1st hour: US History- inte mitt favorit ämne precis. Är inte så värst bra på historia hemma i Sverige, så historian här är inge vidare. Läraren är väl okej, inte så jättebra på att lära ut saker och han ger oss läxor nästan varje dag.. 
2nd hour: business math- en helt okej kurs faktiskt! Dock kan det vara ganska svårt ibland på grund av språket, men annars är själva matten ganska enkel. Matten handlar om investeringar osv. Läraren är bra men vi får läxor varje dag.
3rd hour: english 12- usch, fy och blä. Inget för mig, dock inga läxor och läraren är okej.
4th hour: food science- läraren suger och vi göra i princip ingenting, sitter bara och fryser hela den lektionen. Kursen handlar om mat, hur den är gjord och vad den innehåller osv. Ända bra är att vi inte har läxor.
5th hour: promotion- inte min favorit klass precis men det funkar. Läraren är inge vidare och vi får läxor ibland. Handlar om marketing och inom business branschen.
6th hour: gym class- min favorit alla gånger i veckan. Läraren är jättebra enligt mig och att träna på skoltid är aldrig fel!
Det är alla mina klasser. Som ni märker tycker jag inte att mina klasser är jättebra men det funkar väl. Skolan här är egentligen väldigt enkel, inget utförligt och nyanserat här inte. T.ex i min matte klass, vi har läxa varje dag och läraren kollar varje dag om vi gjort den, men det spelar ingen roll hur vi gjort den eller om vi har rätt på något, det viktigaste är att man har gjort den. Så jag kan egentligen skriva vad som helst om jag vill det.
Jag fick en fråga om det är mycket redovisningar; på min skola är det inte det. Jag har haft två små "redovisningar" i min promotion klass, sen har jag bara fått läxor och har haft två test. Något man får räkna med om man åker som utbytesstudent till USA är att man kommer behöva göra läxor. Jag tänkte att jag skulle chilla mig igenom hela året, men jag pluggar nästan varje dag eftersom man bara har en dag på sig på alla läxor, jag måste också koncentrera mig väldigt mycket på lektionerna så jag hänger med. Sen har jag haft väldigt tur att välja rätt kurser där dem inte ger så mycket läxor för jag vet att Olivia (tysk) har väldigt mycket mer läxor och prov än jag.
Betygssystemet här är också väldigt annorlunda från Sveriges. Här får man poäng för ALLT, och beroende på poängen så får man sitt betyg. Just nu har jag A i alla classer- utan att egentligen gjort så jätte mycket.
Är dock inget fan av den amerikanska skolan, föredrar den svenska faktiskt. Trodde aldrig att jag skulle säga det men jag saknar skolan i Sverige lite grann faktiskt. Skolan här är VÄLDIGT strikt om man jämför med hur det är i Sverige. Om jag ska vara ärlig så har jag ångest varje morgon för att jag måste gå till skolan. Det känns ibland lite som att man blir behandlad som ett litet barn. Man har mycket mer eget ansvar hemma i Sverige vilket jag föredrar.
Här är några regler/hur man "beter sig" osv.:
- man har samma schema varje dag
- man har lektion med olika människor, både yngre och äldre
- vi har dress code: inte visa axlarna, shorts ska gå längre än fingertopparna när man har armarna längst sidan, inga hål i byxor, ingen keps mössa osv.
- ingen mobil telefon- dör typ
- man får inte tilltala läraren deras första namn, utan det är mr. mrs. som gäller
- over all så är måste man vara trevligare mot lärarna
- man köper eller tar med sin egna lunch
- man får inte lämna skolan under skoltid
- de som är par får inte göra något mer än att hålla handen i skolan
 
- om man kommer senare än när klockan ringt får man kvarsittning
- när klockan ringer när lektionen är slut så reser sig alla och går där ifrån även fast läraren pratar
- vi har 5 min mellan lektionerna. Eftersom alla har lektion samtidigt så är korridorens fulla av ungdomar när klockan ringer- men det känns så himla amerikanskt så jag tycker att det är helt okej.
 
Skolan börjar 7.30(....) och slutar 2.30 varje dag. Min klocka står på 5.30 och jag lämnar huset vid 7. Så jag är verkligen svin trött när jag kommer hem på kvällarna. På en gång när jag kommer hem sätter jag mig och pluggar- vanligtvis US History, matte och ibland promotion.
Jag tar med mig lunch till skolan varje dag, det kan vara soppa, sallad, macka osv. vill inte äta hamburgare och pommes varje dag, men nån gång ska jag köpa lunch i skolan för det är på min bucket list haha. Men ni ska veta hur jobbigt det är att inte ha gratis mat i skolan. Vi är så himla bortskämda så vi märker inte hur bra det egentligen är.
Jag skulle säga att lunchen är lite som i filmer men inte riktigt så överdrivet. De flesta sitter vid samma bord varje dag (även jag) och det är såklart att det är uppdelat i olika slags grupper. Men det är inte som i filmer att de värsta töntarna sitter vid ett bord och the bitches vid ett.
 
Men då är väl frågan som jag vet många undrar: är det som i filmer?
Jag skulle säga både ja och nej på den frågan. Mycket är som i filmer, men det är lite överdramatiserat. Men som jag sa så sitter man vid samma bord på lunchen, man har skolkläder på sig i skolan, man går när från lektionen när klockan ringer, koridirerna är fulla, vi har "snurrlås" (som faktiskt inte är svåra alls att få upp!), det är väldigt mycket par på skolan, det är jätte mycket skol spirit och det är lite uppdelat med populära och mindre populära. 
 
Jag är så otroligt glad att jag fått uppleva ett amerikanskt high school, det jag bara har sett på filmer är nu min vardag. Om jag inte hade åkt hade jag för evigt undrat hur det är att gå på high school i USA, jag tror att något hade fattats- men nu är det en del av mig, jag har fått provat det och jag kommer aldrig att kunna vara tillräckligt tacksam för den här chansen!
 
 XOXO

KOMMENTARER


Namn:
V.I.P?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: